Jawel… zoals beloofd starten we de dag van vandaag met een zonnetje. Wat een feest na de dag van gisteren, die toch vooral werd gedomineerd door stevige regenval. Het begin is in ieder geval goed, en dat geldt ook voor het ontbijt dat de eigenaresse van het B&B ons voorzet. Fijn bezig!

De verdere start van de dag verloopt toch ook wat rommelig. Dat komt vooral door de etappe van gisteren, toen we als verzopen katjes bij de B&B aankwamen. De eigenaresse was er aanvankelijk niet, maar we konden onze spullen alvast in de garage zetten. Daar hebben we alvast wat kleding en zo uitgehangen om te drogen. Later op de kamer hebben we de boel ter plekke ook omgetoverd tot een Chinese wasserette. En dat nu zorgt er vanochtend weer voor dat we flink moeten puzzelen om alle spullen weer terug te vinden en in de juiste fietstassen te stoppen. Met het risico dat je na 30 kilometer fietsen er achter komt dat je sandalen toch nog in de garage staan ( wat gelukkig niet gebeurde…)

Ratelende ketting

Ook de fiets schreeuwt om aandacht. Gisteren hebben we een groot stuk over een blubberspoor moeten ploeteren en daardoor zijn onze rijwielen nu omgetoverd in een bonk hard geworden modder. Op zich nog geen ramp, maar de ketting en derailleur kraken als een koffiemolen, en da’s wel zonde voor al deze nog maar recent vervangen onderdelen. René probeert de boel schoon te spoelen en in het vet te zetten. Wanneer dat allemaal gelukt is kunnen we afscheid nemen van ons overnachtingsadres en start de fietsrit.

Het reisdoel voor vandaag is het plaatsje Chaumont, alwaar -je raadt het haast niet- een mooi chateau is gelegen. Een etappe van 45 kilometertjes, deels langs de rivier de Cher. En vooral dat gedeelte kan ons bekoren. De route voert langs leuke dorpjes, waarbij met name de rotswoningen opvallen. We doelen dan op de vele huizen die deels in de rotswanden zijn geïntegreerd. Dit verschijnsel zagen we ook al tijdens de eerste etappe vanaf Saumur, maar hier komt het nog veel vaker voor. Vermoedelijk maakt men gebruik van de gangen die hier eerder zijn gedolven voor de winning van tufsteen, het bouwmateriaal waarmee in deze streek in lang vervlogen tijden veel werd gewerkt.

Wonen in een berg

We verbazen ons over de talloze huizen, schuurtjes en terrassen die in de bergwanden verstopt zitten. Hoe moet het zijn om een huis te bewonen dat half in een rotswand zit? Zou het erg donker ,of koud of klam zijn? Geen idee, maar interessant om te bekijken is het zeker. In het plaatsje Mont Richard sur Cher komen we in het verrassend mooie dorpscentrum even bij van al het bezienswaardige, waarna we de overtocht maken vanuit het dal van de Cher naar de Loire. Dat betekent wat licht klim- en daalwerk, maar dat kunnen we prima aan.

Om een uurtje of 2 belanden we in onze finishplaats Chaumont. Daar is het een drukte van belang, gezien het enorme aantal geparkeerde auto’s langs de weg. Oorzaak is het kasteel van Chaumont, dat blijkbaar heel veel bezoekers trekt. Ook zien we plotseling veel meer fietskampeerders, die waarschijnlijk de ‘Loire a Velo’ route volgen. Gezinnetjes, eenlingen,   groepjes, heel gezellig allemaal. We gaan na een korte stop bij de bakker op zoek naar de municipal camping die net buiten het centrum ligt. Joepie, nu eens geen camping waar je maar met z’n drieën staat! De grote camping herbergt flink wat kampeerders, alhoewel het geen enkel probleem is om een leuk plekje aan het water uit te zoeken voor ons tentje.

Harde wind

We zijn dus helemaal blij. Vandaag lekker weer, een leuke fietstocht met bezienswaardigheden en een best aardige camping. Na gisteren een prettige opsteker. Nu nog een leuke gelegenheid vinden om te eten. Want dat zal bij de tent niet gaan lukken. Er blaast een straffe wind door de Loirevallei, waardoor er van koken bij de tent geen sprake kan zijn. Zelfs de chips die we tijdens ons borreluurtje willen eten moeten zowat met wasknijpers in het schaaltje worden vastgezet….