Tik, tik, tik……. Wat hoor ik? Dat lijkt wel regen. En inderdaad: Het is nog heel vroeg in de ochtend, en het regent. Dus nog maar ff omkeren, we hoeven nog niet op te staan. Straks zien we wel.

Om 08.30 uur besluiten we toch maar uit de veren te komen. Het is buiten een soort van droog, maar dat duurt niet zo lang. Terwijl we de tassen inpakken begint het gestaag te miezeren. Niet geheel verrassend hoor, we weten door Weeronline en Buienradar al langer dat deze dinsdag wel eens een natte dag kan worden. Daarom hebben we gisteren al een fijne B&B geboekt, kamperen in de nattigheid is nu eenmaal minder leuk. En lang treuren doen we sowieso niet, want we weten ook op basis van de voorspellingen dat dit de enige echte regendag is in een lange aanstaande periode van 14 zonnige dagen. Dus vooruit, niet zeuren en inpakken maar.

Pokke computer

Het ontbijt doen we dit keer noodgedwongen onder een grote boom zodat we nog een beetje droog blijven. Zo goed en zo kwaad als mogelijk pakken we boel verder droog in en gaan op pad. Reisdoel is vandaag de plaats Chenonceaux waar een beroemd kasteel ligt dat we willen bezoeken. René zet de fietscomputer aan, deze zal ons foutloos naar het einddoel gaan coachen. Maar foutloos…… Na een kilometer of 15 in steeds harder wordende regen gefietst te hebben stuurt de Garmin computer ons linksaf. Maar dat kan helemaal niet, links naast ons ligt een ondoordringbaar bosperceel. We proberen nog een stukje het advies van Garmin op te volgen, maar dit slaat nergens op. In het bos kun je totaal niet fietsen, zelfs niet met een mountainbike. We bedenken zelf maar een oplossing en zetten de fietstocht over asfaltwegen voort.

Toch nog een beetje zon….

Verderop komen we de route weer twee keer tegen op de Garmin, en telkens worden we opnieuw allerlei weilanden en bossen ingestuurd. Geen idee wat dit apparaat nu ineens bezielt. We besluiten ons eigen kompas te volgen en puzzelen ons een weg richting Chenonceaux. Dat lukt heel aardig tot we vlak bij ons einddoel voor de brug over de rivier De Cher stilstaan. ‘Route barreé’. Potverdomme, dat hebben wij weer! We proberen toch nog ondeugend te zijn en de afzetting te negeren, maar de brug is gebarricadeerd alsof het Fort Knox is. De aangegeven ‘deviation’ leidt via de plaats Bèrré, ruim 3,5 km terug. Zo weten we dus dat we voor joker in de plenzende regen een ommetje van 7 km hebben gemaakt.

Kleding wisselen

Tegen 14.00 uur zijn we dan toch bij ons B&B aangeland. De eigenaresse is er niet, maar we kunnen onze fietsen met tassen alvast in de garage zetten. Een merkwaardig plaatje volgt: in de garage van een voor ons wildvreemd huis staan we onze doorweekte kleding om te wisselen voor een droog setje. Ach ja…..

Daarna gaan we de toerist uithangen. Het kasteel dat we willen bezoeken ligt op 500 meter van het B&B, dus da’s top. We eten een broodje in het dorp en wandelen daarna naar het prachtige kasteel Chenonceau, een druk bezochte attractie langs de rivier De Cher. Ruim 850.000 mensen nemen jaarlijks de moeite dit historische slot te bekijken. Samen met de uitgestrekte tuinen is dit een prachtige bezienswaardigheid. Enige jammertje is dat het bij tijd en wijle blijft regenen, en dat er zelfs na verloop van tijd een heuse wolkbreuk losbarst.

Ondanks die nattigheid genieten we van de pracht en praal van dit slot. We sluiten de dag in het redelijk toeristische dorpje af met een fijn hapje in een van de diverse restaurants. Zo eindigt een roerige en vooral natte episode van de nog jonge fietsvakantie. Morgen schijnt -als het goed is- weer de zon. Dan willen we tot Chaumont zien te komen. En hopelijk kunnen we dan ook weer in ons tentje slapen. Nu eerst lekker maffen in de B&B….