Het is 08.30 uur als we op een heel aparte plek aanschuiven voor ons ontbijt, midden in de theewinkel van onze gastvrouw. Gelaafd en goed geluimd stappen we op de fiets, maar de opperbeste stemming is van korte duur. Nog voor de hoek van de straat begint het te regenen. Shit, daar gaan we weer….. Er volgt een ochtend en stuk van de middag met héél veel nattigheid. Een regenpak heeft na enige tijd bijna geen zin meer, binnenin het pak is het wellicht nog natter dan daarbuiten. Door al die regen verliezen we enigzins het oog voor het landschap dat tot aan Duisburg zeker fraai is. Wel heel blij worden we van Hidde, die ons onderweg belt om te vertellen dat hij zijn rijbewijs heeft gehaald. Goed gedaan jochie!!

 

 Vanaf Duisburg verandert het landschap geleidelijk aan. Verstedelijking en industrialisatie dringen zich op. Onze fietsroute probeert nog wel de meest aantrekkelijke plekjes aan te doen, maar de bedenkers van de route hebben toch niet weten te voorkomen dat de reis gedeeltelijk langs overslag- en industriegebieden loopt. Vooral bij Krefeld is de industriële aanwezigheid indrukkwekkend door de talloze fabrieken van Bayer en Thyssen/Krupp. Voor natuur is hier geen ruimte, je kunt je nauwelijks voorstellen dat hier nog plek voor iets als een camping kan zijn. Toch is dat wel het geval, volgens ons routeboekje moet er in Meerbusch een goede camping zijn. 

 

Als we daar aankomen worden we op slag naar van de trieste aanblik van het terrein, hier hebben we geen zin in. We besluiten door te fietsen naar Dusseldorf waar -of all places-  een stadscamping moet zijn. Hier aangekomen besluiten we te blijven; de camping is shabby maar de eigenaar zeer vriendelijk  en het terras aanlokkelijk. Voor een paar euro slaat de eigenaar aan het koken en presenteert ons vol trots de eerste schnitzels van de vakantie.En omdat de weersomstandigheden inmiddels iets vriendelijker zijn geworden hebben we het hier best naar ons zin. Een raar idee dat we kamperen in een hele grote stad;  vrijwel tegenover de camping ligt een voetbalstadion voor 55.000 toeschouwers en iets verderop zie je de wolkenkrabbers van de City. Morgen gaat de reis verder met “deel 2 van het Ruhrgebied”. Dan passeren we Leverkusen en Keulen. Als we dat gehad hebben komt het meer lieflijke deel van De Rijn terug.

Dagafstand 71km
Totaal 338km