Spreken we vandaag nou van geluk, of toch weer niet…? Dat is een lastig te beantwoorden vraag.  De voorspelde regen die voor deze zondag op het menu stond bleek mee te vallen, dus dat is mazzel. Maar die wind…Daar het niemand wat over gezegd, en die tegenwind was loeihard!

Vanochtend was daar bij ons trekkershutje nog weinig van te merken. Bij het ontbijt was het droog en leek de wind niet zoveel voor te stellen. Maar zodra we de camping verlaten is het bingo: We moeten pal tegen de wind in tokkelen, en die blijkt harder dan verwacht. Na een paar honderd meter komt daar ook een soort ‘ horizontale regen’ bij, want de druppels worden met een halve orkaankracht over het vlakke land geblazen. Oei, daar hadden we niet op gerekend. Snel hengelen we de regenkleding uit de fietstassen en vervolgen – met enige moeite- onze route.

Aan die motor!

Wat een prachtig moment om onze elektrische hulpmotortjes eens aan te zetten! Dan hebben we die niet voor niets op ons rijwiel laten plaatsen. Kijk, dat helpt. Met meer gemak ploegen we ons nu tegen de wind in die hard door het dal van de Maas waait. En zo komen we na 2 uurtjes uit in Swalmen, het Limburgse dorpje op weg naar de grens. Uit veiligheid kopen we hier alvast bij de supermarkt de spullen voor de lunch, wetend dat in Duitsland op zondag alle winkels dicht zijn.

Tegen 12.30 uur belanden we dan eindelijk bij de grens, vlak achter Vlodrop. Tijd voor een fotoooooooo!

De indrukwekkende grensovergang bij Vlodrop

Daarna wacht ons de route langs de rivier de Ruhr. We kiezen voor het onverharde fietspad dat langdurig de Ruhr blijft volgen, en waar je dus vrijwel geen auto’s of andere voertuigen tegenkomt. De regen is nu weg maar wind blijft nog hard waaien. Gelukkig rijden we veel in de luwte van de bomen, waardoor de wind wat minder vat op ons krijgt. En op de gedeeltes zonder beschutting gooien we toch maar steeds de hulpmotor aan. Eerlijk is eerlijk: best wel fijn, zo’n extra duwtje in de rug.

Even een meditatief momentje langs de Ruhr…

Even doorbijten

Over de route zelf valt niet zo heel veel te zeggen. Dit eerste stukje Duitsland is zo’n gedeelte waar je even doorheen moet, op weg naar mooiere gebieden. Het fietsen langs de rivier is leuk maar op den duur ook wel wat eentonig. Ondanks de mindere omstandigheden tikken we toch 76 kilometers aan. Tegen 16.00 uur bereiken we het einddoel voor vandaag, het plaatsje Jülich. Vanwege de voorspelde regen hebben we een kamer in het Stadthotel geboekt. Voor ons is dit een bekende plek want enkele jaren geleden waren we hier ook al een keer. Het is niet te hopen dat het vervolg van onze reis hetzelfde verloop krijgt als enkele jaren geleden. Toen zijn we bijkans verzopen door de overvloedige hoeveelheid regen die we de volgende dag te verwerken kregen😕

Zojuist hebben we onze eerste schreden in Duitsland kracht bijgezet door aan te haken op de lokale tradities. Ofwel: Men neme een lekker Duits biertje en een originele schnitzel. Hebben dat ook maar weer gedaan.

Morgen willen we doorreizen richting de Rijn, die we een dag later hopen te bereiken. De overnachting wordt gemaakt in Euskirchen. Omdat er ook morgen regen voorspeld staat hebben we toch maar weer een hotelletje geboekt. We zullen zien!