‘WELKOM IN DE ARDECHE’ zegt het bord waar we zojuist langsfietsen. Kijk, dat is nou de kick van het vakantiefietsen: Je stapt in Nederland op je fietsje en komt zo maar in het gebied waar je in vroegere tijden 2 dagen lang voor in de auto zat. Toegegeven, da’s nog altijd heel wat vlotter dan de 19 dagen die wij nu onderweg zijn, maar wat hebben wij onderweg veel gezien en meegemaakt. En de kick om dat bord te passeren…. Onbetaalbaar!

Vanochtend was het leuk om op staan op een kampeerveldje dat tot laat in de avond was volgestroomd met fietskampeerders. Zonder elkaar te kennen voel je je toch een soort familie. Je ziet mensen van allerhande pluimage en samenstelling, stellen, groepjes en opvallend veel eenlingen die hun vakantie vanaf het stalen ros beleven. Daarbij is het aandeel Nederlanders toch wel het grootst, op de voet gevolgd door de Belgen. Erg veel Franse fietskampeerders komen we niet tegen.

20160728_094419

ViaRhona

Om 09.30 uur hebben we het hele circus weer ingepakt,dus vertrekken we voor de reis naar Tournon, het reisdoel van vandaag. De gehele trip kan worden gedaan op het traject van de ViaRhona, een nieuw project van de Franse overheid om het fietsen populairder te maken. De ViaRhona loopt – zoals de naam al doet vermoeden- langs de Rhône en is vele honderden kilometers lang. We rijden het stuk van Vienne naar Tournon en kunnen niet anders stellen dan dat dit een fantastisch traject is. Je fietst vrijwel 100% autovrij over prachtig aangelegde en afgescheiden fietspaden. Daarbij volg je de loop van de vlakke rivier zodat het lekker makkelijk trappen is.

De kilometers vliegen op deze zeer zonnige dag onder onze bandjes door. Alles wat we te doen hebben is genieten van de prachtige hoge heuvels langs de rivier, zonder dat we daar daadwerkelijk tegenaan moeten. Halverwege nemen we een uitgebreide pauze om langs de Rhône te picknicken, daarna fietsen we op ons gemakkie door naar het einddoel Tournon.

de fietsroute van Condrieu naar Tournon, over de ViaRhona

Complet!

We komen na 60 kilometers daar al om 14.00 uur aan en twijfelen om de etappe te verlengen. Dat zou tot de volgende camping nog eens 30 kilometer zijn, en dat ook nog stevig heuvelopwaarts omdat de route nu een bocht vanaf de rivier naar het Centraal Massief maakt. Die etappe bewaren we voor morgen, te meer daar de camping waar we op staan ook een heel verleidelijk zwembad heeft terwijl de temperatuur tot 31 graden is opgelopen… Overigens hebben we nog een kleine primeur te melden: Bij de eerste camping in Tournon waar we aanklopten werd ons de deur gewezen…. Complet! Zo lang we ons kunnen herinneren is ons dat nog niet overkomen, zelfs op campings met het bordje ‘complet’ op de deur kregen we met ons trekkerstentje altijd nog wel een plaats toegewezen. In de overbevolkte Ardeche werkt dat blijkbaar anders, opletten dus voor onze volgende etappes.

IMG-20160728-WA0004

Morgen verder, dan wacht een heuse ‘Alpen Etappe’ met veel klimwerk. We gaan vroeg opstaan in een poging de warmte enigszins voor te blijven.