Hoort de wind waait door de booomen…… de 2e etappe van ‘de weg terug’ voert ons over grotendeels bekende wegen langs de Loire. Maar wel met een duidelijk verschil: We hebben nu wind tegen. En niet zo’n beetje ook.

Rond 10.00 uur verlaten we de camping in Gien. Vrijwel direct worden we de dijk opgestuurd. Een heel groot deel van de Loire is afgeschermd door kunstmatig aangelegde dijken. Niet dat die momenteel veel toevoegen, want de Loire is nu een rustig kabbelende stroom die op sommige delen zelfs zo droog staat dat grote zandbanken vrijvallen.  De dijken zijn wel een mooie manier om – zonder enige hinder van het autoverkeer- de route te volgen. Dus rijden we kilometers lang over bijna eindeloze dijken. In het begin best leuk, maar na verloop van tijd weet je het wel een keertje. Te meer daar de wind vandaag strak tegen staat. En omdat de dijken volledig onbeschut zijn, is dat wel een dingetje.

Slootkantia’s langs de route. Klik op foto voor grote uitvoering ( geldt trouwens voor alle foto’s)

Daarnaast daalt er kortstondig ook nog een miezerregen neer, en dat alles knabbelt wel een beetje aan het moreel. Aangekomen bij Chatillon sur Loire neemt de wind helemaal de overhand. Die blaast hard door het Loiredal en wordt hier bijkans stormachtig. We willen langs de rivier nog een broodje eten maar moeten opletten dat de plakjes kaas niet spontaan van onze broodjes afvliegen. Wanneer we na de lunch de grote brug bij Chatillon over moeten fietsen voelt dat bijna eng aan, met volle storm van opzij. Tsjoelala, dit is wel heftig.

Keurige camping

We richten ons op de eindplaats van vandaag. Wellicht is er een camping in de plaats Jargeau. De website van de gemeentelijke kampeerplaats geeft weinig reden tot vreugde. Vaak kun je al via Internet een redelijke inschatting maken van de kwaliteit van de camping, en dan kun je in dit geval zo je twijfels hebben. Daarom zijn we extra verrast wanneer we arriveren en een keurige camping aantreffen. Zeker het sanitair behoort tot het mooiste wat we tot nu toe onderweg gezien hebben, het gebouw is volledig vernieuwd en net opgeleverd. Ook is het gezellig druk met medefietsers. Helemaal prima!

Ondertussen laat de zon zich ook iets meer zien en kiezen we voor ons tentje een plekje in de luwte van de wind, dus plotsklaps lacht het leven ons weer toe. Boodschappen hoeven we ook al niet te doen, want het alle ingrediënten voor het avondeten hebben we al bij ons ( gisteren hebben we zelf koken overgeslagen vanwege de regen). Kortom: Tentje opbouwen, relaxen, boekie lezen of muziek luisteren… het is vakantie! We wandelen nog wat door Jargeau en nemen een drankje bij de tent.

Morgen fietsen we nog een stukje verder over ‘bekende wegen’ tot aan Orleans. Vanaf die stad gaan we dan voor ons onbekende paden op, richting (uiteindelijk) Saumur. We zullen zien…!