Zo. Dat was een rustdagje in Seyssel. Vanwege de extreme warmte hadden we besloten een dagje langer op de camping te blijven. Een fijne schaduwplaats langs de Rhône, en een kneuterig dorpje met een weekmarkt, en een zwembad en een terras met koele drankjes… Hoeveel meer heeft een mens nodig? Kortom: De rustdag is goed benut, ook al omdat we onze kleding door de wasautomaat hebben weten te halen. Maar dat was gisteren.  Vandaag…. weer verder!

We hebben besloten over te schakelen op het tropenrooster. Dit houdt in dat we vandaag om 06.30 uur opstaan, zodat we nog voor 08.00 uur op de fiets kunnen zitten en zo de warmte wat voor kunnen zijn. Dat is wel lastig voor ons ontbijt met croissantje en vers broodje. Toevallig zit er pal naast de camping een bakkerij die al om 06.00 uur geopend is, dus dat komt mooi uit. Ons plannetje werkt goed, iets voor 8 uur rijden we de camping af. Direct na Seyssel mogen we een klimmetje doen, maar met de lage temperaturen van de vroege ochtend is dat geen enkel probleem.

Wat is toch die ViaRhona?

Vandaag rijden we verder langs de ViaRhona. Wellicht is het aardig iets over deze route te vertellen. De ViaRhona is een project van de Zwitserse/ Franse overheid om een bijna volledig vrijliggende fietsroute te ontwikkelen langs de Rhône over een traject van 1100 kilometer! De start van het traject loopt van de bron van de rivier in Zwitserland totdat deze uitstroomt in de Middellandse Zee. Het project loopt al jaren en vordert gestaag. Enkele jaren geleden hebben we al stukjes van de route gereden toen we naar de Middellandse Zee fietsten. En om eerlijk te zijn: Langzaam maar zeker ontstaat er een fantastisch traject! 

Daar waar mogelijk zijn er vrijliggende brede fietspaden met perfect asfalt aangelegd waardoor je zonder gevaar voor eigen leven kunt pedaleren. Op kleine stukjes moet je wel eens de autoweg op, maar dat wordt dan ultra-duidelijk aangegeven voor auto’s en fietsers. Fout rijden kun je door de superduidelijke bordjes bijna niet, we volgen de route zonder boekje en dat gaat prima. Groot voordeel is natuurlijk dat je de rivier volgt, en dat de moeilijke hellingen daardoor grotendeels vermeden worden. En dat is precies wat we nodig hebben, want vandaag gaat het ook weer heel erg warm worden. Vandaar dat we een korte route gepland hebben naar de volgende stopplaats.

Hij gaat lekker….

Het fietsen gaat derhalve als een tierelier. We rijden vandaag zo’n 65 kilometer over perfecte fietswegen, en dat zonder al te veel auto’s tegen te komen. Sterker nog, de route is zo perfect aangelegd dat deze op sommige stukjes zelfs een beetjes saai wordt. Van die lange, kaarsrechte stukken langs de rivier….. Gelukkig is het grotere deel van onze rit wel leuk om te doen, met mooi uitzicht op de bergen en een stralende zon boven onze bol.

Vanwege de minder lange afstand en de vroege start arriveren we al om 13.00 uur op ons eindstation, de camping Ile de la Comtesse  in Murs-et-Gélignieux. En dat is maar goed ook, want de temperatuur is inmiddels enorm opgelopen. In de loop van de middag gaat de thermometer ruim over de 40 graden heen. Het is zo warm dat we besluiten de tent pas later op te zetten en ons eerst in de mierenhoop te storten bij het ( voor de camping iets te kleine) zwembad. Afkoelen doen we bijna niet, maar alles beter dan op ons kampeerplekje in de volle zon zitten. 

Gevolg van de hitte

‘s Avonds lopen we nog tegen een raar fenomeen aan. Wanner we de tent willen opzetten gaat dat plotseling niet. De stokken zijn te lang voor de tent; we moeten de tentstof bijna 7 centimeter langer uittrekken om de stokken passend te maken. Hoe kan dat nou? Dit hebben we nog nooit gehad. Het antwoord volgt later op de avond. Wanner het iets koeler is geworden passen de stokken ineens wel weer, blijkbaar is de tent niet bestand tegen zulke hoge warmtewaarden. 

Hoe nu verder? Morgen gaan we toch weer fietsen, maar opnieuw volgens een tropenrooster. Er worden opnieuw hoge temperaturen voorspeld, zelfs nog wat hoger dan vandaag. We gaan ons beraden wat we met de route gaan doen. Wordt vervolgd….

Dagafstand 63km
Totaal 489km