Onze tent staat vanochtend -niet geheel toevallig- op de kampeerplek perfect uitgemikt in de schaduw van een grote conifeer, zodat we niet al vroegtijdig onze bedjes uitbranden door de ochtendzon. Het is daarom pas 08.30 uur wanneer we door de vogeltjes worden wakker gemaakt. En dat dus na een lekkere lange nachtrust.

Traditiegetrouw verloopt de eerste vakantienacht in het tentje enigszins onrustig. Draaien en keren op het opblaasmatrasje, we zijn tenslotte thuis het lekkere zachte bed gewend en dan is dit toch wel iets anders! Maar niet dit keer,want we maken een heerlijk nachtje en staan daarom uitgerust op voor de tweede fietsdag. De dag begint overigens verder wel wat karig, want er is geen broodjesservice op het bungalowpark. Vijf kilometer op-en-neer fietsen voor een croissantje vinden wat te ver gaan dus ontbijten we met wat we nog in de tassen hebben, een krentenbol en een eitje, tsja……

Geen vierdaagse

Vandaag voert ons van Soest naar Ravenstein, een klein plaatsje aan de Maas, ten westen van Nijmegen. De eigenlijke fietsroute loopt feitelijk oostwaarts langs Nijmegen, maar dat is een gebied waar we vanwege de Vierdaagse nu even helemaal niets te zoeken hebben. Alle campings en hotels zijn hier maanden geleden volgeboekt, dus een overnachtingsplek vinden in de nabijheid van deze stad is een kansloze missie.

Over de route van vandaag kunnen we kort zijn: die is opnieuw prachtig. Het landschap verandert voortdurend, en steeds heel mooi.  Na Soest belanden we in centrum Amersfoort met haar prachtige oude centrum. Direct daarna volgen we de de Grebbelinie kilometers lang, via een fraai fietspad dat tevens het valleikanaal volgt.. Aansluitend duiken we de bossen in en fietsen maken wat hoogtemeters op de Amerongse Berg. Via Elst maken we de oversteek naar het Land van Maas en Waal, weer een héél ander stukje landschappelijk Nederland.

Nat pak

Daar aangekomen pakken zich overigens wel heel donkere wolken samen. We eten bij droog weer nog snel een broodje maar richting de veerpont bij Druten gaat het mis en lopen we een flink nat pak op vanwege de hoosbui die dan losbreekt. Het mag de pret niet drukken; we krijgen maar een beperkte bui op ons hoofd, vergeleken met de angstaanjagend donkere luchten die we oostwaarts voor ons zien. En die ons verder niet bereiken…..

De route brengt ons uiteindelijk via het pontje van Batenburg bij het plaatsje Ravenstein. Daar is een kleine knusse camping waar we een lekker beschut plekje toegewezen krijgen. En waar een aanlokkelijk terras ons toelacht. En waar vanavond door de eigenaar lekker gekookt gaat worden! Kortom: Wij zitten al! En wellicht dat we Leo en Marja nog even zien, want ook zij kamperen op deze camping. Overigens heerst op de camping ook het niet te ontlopen Vierdaagse-virus. Diverse kampeerders wandelden de afgelopen dagen mee; 2 heren zelfs al voor de 40e (!) keer. Respect! Op het terras wordt de overwinning kracht bijgezet.

Aardig detail ter afsluiting van dit dagverslag is dat we ditmaal de tent niet achterstevoren hebben opgezet 😏. Wijs geworden van het gedoe dat we gisteren ondervonden hebben we de zaak nu wat gestructureerder aangepakt,  met als resultaat dat ons basecamp binnen 4 minuutjes klaarstond. Kijk, daar houden we nou van!