Wanneer we het dorpje Diessen vandaag passeren en in de verte kijken, dan zien we een eerste glimp van de Alpen! Wat bijzonder toch om na 2 weken fietsen ineens de contouren van de bergen te zien…

Een gevoel van euforie maakt zich van ons meester. Wow, in de verte gloort de volgende fase van onze fietsreis. Een verblijf in de Alpen, daar hebben we ons op verheugd. Eerst maar eens in Oberau zien te komen, een dorpje dat zo’n 7 kilometer voor  Garmisch-Partenkirchen ligt en waar we gaan overnachten.

Hij gaat lekker

De fietsroute verloopt aanvankelijk op rolletjes. De wind is nog steeds stevig maar komt van opzij, soms nadelig en soms voordelig.  Het is droog, en de omgeving bij de Ammersee is mooi. Wanneer we in Weilheim aankomen maken we even tijd om boodschapjes te doen en een glimp van de plaats zelf op te vangen. Vooral het stadsplein ziet er mooi uit met al die fleurig geschilderde woningen.

Na Weilheim gaan we wat meer in de klimstand, want tot het plaatsje Murnau gaat de weg zo’n 20 kilometer lang vrij stevig op en neer.  En terwijl we daar mee bezig zijn tekent zich boven ons een donkergrijze lucht af. Het uitzicht op de uitlopers van de Alpen wordt ons ontnomen en voor we het weten vallen de eerste spetters. We vluchten op een weiland een verlaten hooistal in en zien binnen enkele tellen een giga- regenbui en windhoos langstrekken.

Het blijft maar regenen

We rekenen erop dat de lucht daarna zal opklaren maar dat blijkt helaas ijdele hoop. Het gehoos wordt wel minder maar er blijft nog steeds behoorlijk wat water naar beneden komen. Met tegenzin gaat toch maar weer het regenpak aan en fietsen we verder, hopend op beter weer. Binnen korte tijd zijn we doornat, de wind waait als een gek en de temperatuur duikt onder de tien graden. Dode vingers, gevoelloze tenen…..Een herhaling van de dag van gisteren is in de maak. En langzaam borrelt bij ons de vraag op hoelang we het nog leuk vinden om in dit soort kl*te omstandigheden door te fietsen….

In een bushokje schuilen we een tijdje, totdat de lucht eindelijk wat openbreekt en de regen stopt. Door het fietsen krijgen we het weer een beetje warm en keert het moreel enigszins terug. In Murnau aangekomen koopt Petra een warme trui want degene die ze van thuis had meegenomen was een paar dagen geleden al kwijt geraakt. Ook weer opgelost! Alles wat we nu nog moeten vinden is een nieuw Zwitsers zakmes, want het exemplaar dat we bij ons hadden ligt waarschijnlijk nog op het bankje bij de gekruisigde Jezus ( zie de foto bij het verslag van eergisteren). De aanschaf van zo’n mes zal de komende dagen vast wel ergens lukken.

De zon komt erbij

In Murnau regent het toch nog heel even maar daarna is de regenval echt klaar. De lucht breekt open, we krijgen zelfs wat zon en daardoor transformeert de omgeving ineens van een grauwe wereld in een prachtig groen Alpenlandschap. Alle chagrijn verdwijnt als bij toverslag, wowww, wat is dit gaaf! We krijgen een prachtig uitzicht op de Zugspitze, die er wit besneeuwd bij ligt. We lazen gisteren al dat het rondom Garmisch gesneeuwd had, nogal ongebruikelijk voor de tijd van het jaar.

Na 68 kilometer eindigt onze etappe bij hotel Alpenhof ( originele naam trouwens). Alweer een hotel? Ja, want gisteren zagen we al dat regen en koude het kamperen wel heel moeilijk zouden gaan maken dus hebben we toch maar weer een kamer geboekt. Door het pokkenweer van de afgelopen weken hebben we al heel wat hotelkamers geboekt, aanzienlijk meer dan in de voorgaande vakanties. Eerlijk gezegd begint deze vakantie daardoor ook wel wat begrotelijk te worden…..René is daarom van plan om na thuiskomst in Haarlem accordeon te gaan spelen op de Houtbrug. Iedereen wordt hierbij van harte uitgenodigd om langs te komen, van de muziek te genieten en een ruimhartige bijdrage te doneren🫣

Morgen weer kamperen.

Maar zonder gekheid: we hopen morgen weer eens te kunnen kamperen. We zitten dan net op of over de Duits/Oostenrijkse grens en hebben in dat gebied behoorlijk veel keuze qua campings. Als het goed is blijft het ook droog. Dus wat ons betreft kan de tent dan weer uit de plunjebaal worden gehaald voor de start door de Alpen.