De zon staat al hoog aan de hemel als we deze ochtend om 08.00 uur ons tentje uitkomen. Dit belooft een warme dag te worden, dat is wel zeker. Na een kort ontbijt zitten we al om 09.15 uur op de fiets, niet alleen vanwege de te verwachten warmte maar ook omdat we vandaag een flinke etappe willen maken. Ons reisdoel is Cluny, ruim 80 kilometer verderop gelegen.

Eerst moeten we vanaf de camping de stad Beaune zien te verlaten. Dat gaat met ons fietscomputertje vrij eenvoudig, voordat we het weten laten we de stadse drukte achter ons. Daarna ontvouwt zich voor ons een indrukwekkend panorama van talloze wijngaarden. Wat een ongekende industrie, zo ver het oog reikt zien we alleen maar druiven. De wijnboeren zijn druk bezig met hun wijn, met speciale tractoren worden de wijnranken kort gehouden en bespoten. We fietsen over weggetjes die eigenlijk voor de wijnboeren zijn aangelegd maar die ook een geweldig fietsparcours vormen met fraaie vergezichten.

20160725_093122

Volop genieten

Echt genieten, deze route! In het wijndorpje Meursault doen we een bakkie en slaan we extra water in vanwege de warmte. Daarna vervolgen we de weg door de wondere wijnwereld om aansluitend ook nog door uitgebreid bosgebied en langs een fraai kanaal te rijden. Tenslotte komen we uit in het plaatsje Givry. Vanaf hier schakelen we over op een oude spoorlijn, die ons ruim 40 kilometer door het heuvelachtige land naar Cluny zal voeren. Deze en voorgaande vakanties hebben we al een aantal voormalige spoorlijnen befietst, maar deze ‘Voie Vert no.1‘ behoort zonder twijfel tot de mooiste.

De spoorlijn heeft heeeeel lang gerekte milde stijgingen en dalingen en fietst daardoor vrij makkelijk door het best wel hobbelige gebied heen. En de uitzichten zijn vrijwel voortdurend heel mooi. Dat de Voie Vert populair is blijkt onderweg, we komen op dit traject van 40 km meer fietsers tegen dan gedurende alle voorgaande 14 vakantiedagen tesamen. Samen met de wijnvelden van vanmorgen voelt deze gehele dag wel als ‘De Koninginnenrit’ aan.20160725_100519

Eerste boekje klaar!

Tegen 16.00 uur bereiken we onze camping in Cluny. Wij staan daar -zo blijkt- nog in de computer, want vele jaren geleden hebben we hier met Marc en Madeleine en kinderen ook al eens gekampeerd. We krijgen een prima schaduwplekje toegewezen en kunnen ons na een lange dag fietsen opfrissen onder de douche.’s Avonds maken we Cluny onveilig. Hier vieren we ook het slot van ons eerste fietsboekje van de Einhoven – Barcelona route met een fijn glaasje waarna we nog een hapje eten in het redelijk toeristische centrum van de stad.

Morgen houden we een rustdagje, alvorens we vanaf woensdag aan boekje 2 van de route gaan beginnen. Tijd om de was te doen, alles even weer op de juiste plek in de fietstassen te krijgen, wat boodschappen te doen en een duik in het zwembad te nemen!

Dagafstand 82km
Totaal 843km

Op de voie vert vind je nog vele oude treinstationnetjes