Nog heel even….. En dan hebben we het eerste boekje van de route naar Barcelona weg gereden 😛 . En dat stelt ons gelijk voor een “probleem”. Hoe gaan we die laatste kilometers indelen? De resterende route is te lang voor 2 dagen maar eigenlijk weer te kort om 3 dagen voor uit te trekken. Daarbij willen we ook rekening houden met het wisselvallige weer en de overnachtingsmogelijkheden, kortom een aardige puzzel.

We besluiten om toch voor de 3-daagse variant te gaan. Dat houdt in dat we vandaag een heel korte etappe hebben en de volgende 2 dagen naar Beaune en uiteindelijk Cluny langer op de fiets zitten.

Korte etappe

Vandaag dus de korte etappe naar een Bed&Breakfast in Lamarche, zo’n 35 kilometer verderop gelegen. Na een wat onrustige nacht in Gray (het hotel lag aan een drukke kruising) stappen we bij een zeer zwaar bewolkte lucht op de fiets. Na enkele kilometers vallen de eerste druppels. We schuilen daarom enige tijd in een bushokje, terwijl de plens naar beneden komt. Maar gelukkig is het nu een bui met een kop en een kont, na 20 minuten is het weer gepiept en kunnen we verder. Daarna breekt de lucht steeds meer open en komt af en toe zelfs de zon er bij… We hebben mazzel! Onderweg spreken we ook Tiny, die gelukkig weer thuis is om te revalideren van haar ongeval van gisteren. Kop op, en snel weer herstellen!

Zo ziet een Franse vakantiefiets er uit: stokbrood onder de snelbinder!

Zingend aan tafel

Na een fijn tochtje zonder problemen komen we tegen 15.00 uur aan bij onze B&B, een fraai oud pand in Lamarche. De vriendelijke eigenaars wijzen ons de kamer, en na ons opgefrist te hebben luieren we wat in de gigantische achtertuin met mooi zwembad. ’s Avonds eten we mee met de eigenaars, samen met 4 andere gasten. Dit blijkt bijzonder gezellig uit te pakken. Geheel op z’n Frans duurt de dis ruim 3 uur, waarbij alleen de eerste gang (een aperitiefje met een hapje) al een uurtje duurt. Bijna zingend gaan we aan tafel, alwaar het wijnglas werkelijk geen seconde droog staat. Erg leuk om eens mee te maken hoe een Franse familie de maaltijd beleeft. En inderdaad: Geen haast hebben, rustig elke gang wegleggen en dat alles afblussen met een goed glas wijn. Ze hebben het wel goed voor elkaar, die Fransen!

De vastheer serveert Ricard in een bierglas....

De gastheer serveert Ricard in een bierglas….

Morgen de etappe naar Beaune. Hopen dat de zadelpijn uitblijft, en dat de maaltijd van zojuist geen negatieve uitwerking op de conditie heeft 🙁