Zoals voorgenomen loopt het wekkertje deze morgen bijtijds af. Om 07.00 uur zijn we al bezig om de tent in te pakken. Het ontbijt doen we in de vroege ochtendzon die dan al warm aanvoelt. Om 08.30 uur zijn we klaar en fietsen weg van de camping. Het eerste stuk na Charmes is even doorbijten, ruim 6 kilometer moeten we fietsen over een vrij drukke ( maar wel lekker vlakke) weg. Maar zodra we afslaan is het als vanouds: landelijk, en vooral bijzonder rustig.

imageHet heeft absoluut zin gehad om vroeg op te staan. De luchttemperatuur is nog heerlijk koel, dat maakt het fietsen een stuk aangenamer. Al snel krijgen we wel weer enkele stevige hellingen om de oren, dus echt koud krijgen, nou nee daar komt het niet van 😉 Overigens valt het ons op dat , nu we 14 dagen aan het fietsen zijn, het beklimmen van stijgende weggedeelten eigenlijk wel een stukje makkelijker gaat. Niet dat we blindelings de zwaarste heuvels opvliegen hoor…. Door de belading van de fietsen is het klimwerk best wel pittig, maar langzamerhand merken we wel vooruitgang. Je weet na enige tijd beter hoe je je spierkracht moet gebruiken, en je weet ook beter in te schatten welke versnelling voor welke stijging het meest geschikt is.

Vandaag staat er een rit van 52 kilometer op het menu. Dat gaat ons best goed af. We genieten weer van het land en passeren bij Jesonville het bijzondere punt van ‘ Partage d’Eau’. Vlak voor het eindpunt maken we kennis met de rivier De Saone, die hier nog niet veel meer dan een boerensloot is.Om 13.00 uur arriveren we al op ons einddoel, het plaatsje Darney in de Vogezen ( voor de kenners, even onder Epinal). Hier ligt een gemeentecamping met aanpalend zwembad, een aantrekkelijke gedachte!

Darney

imageWanneer we aankomen is de camping, los van 2 andere Nederlandse vakantiefietsters, compleet uitgestorven. We zetten ons tentje op en wachten tot het zwembad haar deuren zal openen. Als bij toverslag is het bad daarna snel gevuld met tal van verkoeling zoekende Fransen. Op het bord van het zwembad valt te lezen dat de temperatuur in de volle zon 43 graden is. Reden genoeg voor een heerlijke verkoelende duik.

Aan het eind van de middag gaan we op zoek naar iets te eten. Dat blijkt in zo’n typisch Frans plattelandsdorpje geen eenvoudige opgave. Uiteindelijk vinden we na enkele kilometers een Vival ( zo’ n buurtwinkeltje, vergelijkbaar met de A&O uit onze jeugd). Daar is het goed opletten wat je koopt, meer dan de helft van de winkelvoorraad is zwaar over uiterste verkoopdatum. Op de terugweg naar de camping zien we plotseling een bord dat verwijst naar een fonkelnieuwe Intermarché, die op nog geen 200 meter van onze camping blijkt te liggen 🙁

image’s Avonds komt er een ambtenaar van de gemeente langs om de standplaats op de camping af te rekenen. Er wordt langdurig op een gestempelde factuur geschreven en gerekend waarna het wereldbedrag van 6,50 euro uit de hoge hoed tevoorschijn komt!

We hebben besloten om morgen nog een half uurtje eerder op te staan. Het wordt nog warmer dan vandaag terwijl we een langere etappe voor de boeg hebben. Als het goed is bereiken we dan de Port sur Saone.