Het is 7.00 uur ’s ochtends. En in de tent is het Spaans benauwd. Dat komt ervan als je op een tentenveld wordt geplaatst zonder enige beschutting tegen de zon. Leuk is anders. We worden door de drukkende warmte wel erg vroeg uit ons bed gejaagd. Hierdoor hebben we al om 08.15 uur alles ingepakt aan de fietsen hangen. Zonder ontbijt, want dat is op deze camping ook al niet te krijgen. Wat dat betreft valt er weinig goeds over deze afwerkplek te melden.Dit is zo’n typische Noord-Duitse camping waar geen sfeer te ontdekken valt. Prima om één nachtje te slapen, maar daarna snel wegwezen. Om het ontbijtprobleempje op te lossen fietsen we naar de bakker in het dorp. Zo kan het gebeuren dat we al om 08.30 uur bij een bakkerij aan het (overigens uitstekende) ontbijt zitten.

Even een sacraal momentje bij Billerbeck

De etappe naar Münster

De reis gaat vandaag naar de welbekende stad Münster, zo’n 75 kilometer vanaf Gescher gelegen. Door de kickstart van vandaag zitten we al vroegtijdig op ons stalen ros. Het eerste deel van de route moeten we zelf bedenken, want het dorpje van onze overnachting lag ruim 12 kilometer van de R1 fietsroute af. Na wat gepuzzel bereiken we dan toch de officiële route en kan de Garmin fietscomputer ons gaan leiden. Dat scheelt aanzienlijk, we rijden nu foutloos door het Duitse land.

Onderdeel van "de 100 kastelentocht": Schloss Darfeld

Onderdeel van “de 100 kastelentocht”: Schloss Darfeld

Het weer is vandaag opnieuw geweldig. Het is weliswaar behoorlijk warm, maar op de fiets merk je daar niet al te veel van. Bovendien geeft een soms stevige tegenwind ook de nodige verkoeling. Onder een mooie blauwe lucht peddelen we richting Münster door een gebied dat langzaam maar zeker wat meer heuveltjes gaat bieden. Dat fietst wel iets zwaarder maar geeft ook mooie vergezichten. Genieten dus. Onderweg zien we ook enkele mooie kastelen die deel uitmaken van de beroemde ‘100 kastelentocht’ die je door dit gebied kunt fietsen.

Even wachten in de stad

Door de vroege start van vanmorgen zijn we al zeer bijtijds in Münster. En da’s wel wat lastig, omdat ons gastadres van ‘VriendenOpDeFiets‘ pas om 19.00 uur toegang biedt. Dat wordt dus 3 uur wachten op de gastvrouw. Nu is dat geen probleem: We schuiven aan bij de vele inwoners van Münster die van de zon genieten in het Stadspark. We vouwen onze stoeltjes uit en lezen op ons gemak een boekje. Zo voelen we ons ook een beetje inwoner van deze monumentale stad.

Tegen zevenen melden we ons bij het gastadres van een vriendelijke Duitse dame. Na een verfrissende douche fietsen we weer naar het stadscentrum om een fijne avondhap te nuttigen. Op het terras genieten we van de prachtige oude gebouwen, de rust en gastvrijheid.

Morgen weer verder….. Het wordt nog vroeger uit bed! Het ontbijt wordt al om 07.30 uur geserveerd want de gastvrouw van ons verblijf moet om 08.15 uur naar haar werk. Dat wordt dus even doorwerken!