Het is 8.20 uur wanneer uw correspondent te velde ongeveer zijn slaapzak uitdobbert. De zon schijnt vol op de tent, en dat is na een regenachtige nacht natuurlijk goed nieuws. Binnen in de tent is alles gelukkig droog gebleven. Maar de extreme warmte die de zon nu in onze woning aflevert dwingt ons om vlot op te staan.

We genieten eerst van een goed ontbijt en pakken daarna ons kampementje in. De reis gaat daarna eerst terug naar Vorden. Hier zit een mooie fietsenwinkel die op maandag geopend is en waar men genegen is om tussen de bedrijven door even een blik te werpen op de krakende fiets van René. Na 30 minuutjes wachten is de klus geklaard en kan René de reis vervolgen op een geruisloze fiets. Heerlijk, na gisteren de hele dag op een soort grasmaaier te hebben gefietst!

Op naar Duitsland!

Het reisdoel van vandaag is Stadlohn, een wat grotere plaats bij onze Oosterburen. Dat betekent dus dat we vandaag weer de R1 fietsroute volgen en de Achterhoek gaan verlaten! Maar niet voordat we onderweg nog genoten hebben van de beroemde Achterhoekse humor, die op bijna elke straathoek wel te vinden is. Wat te denken van deze grap:

humor in De Achterhoek langs de R1 fietsroute

humor in De Achterhoek deel 1

We peddelen op deze zonovergoten dag met groot plezier door het gebied dat we al jarenlang zo leuk vinden. Dat het daarbij enkele malen volledig mis gaat bij het vinden van de juiste route maakt ons niet uit, want het verschaft de mogelijkheid om nog meer van die roemruchte Achterhoekse Humor tot ons te nemen:

humor in De Achterhoek deel 2

Om 15.00 uur is het dan eindelijk zo ver: Een rondreis die ons langs plaatsjes als Barchem, Neede en Geesteren voert brengt ons tenslotte naar Zwillbrock waar we de grens over peddelen. Het dodelijk saaie stuk wat daarna volgt tot aan Vreden nemen we op de koop toe, we trakteren ons daar aangekomen op een vorstelijke sorbet en tuffen door naar het einddoel Stadlohn

Verder naar Gescher

Landschap langs de Berkel

Hier lukt het ons niet om ter plekke een camping te vinden, we zullen nog 12 kilometertjes moeten maken naar Gescher waar een grote camping met trekkersveld ligt.
De weg naar Gescher toe loopt voor zeker 7 kilometer langs een drukke doorgaande weg, dus dat is even doorbijten. Daarna verlaten we de rijksweg om de camping Brinkmann’s Hof te vinden, maar dat is ook nog een hele toer. De camping lijkt verstopt te liggen, waarbij we een aantal keren fout rijden om de ingang te vinden. Zo kan het gebeuren dat we door deze enigszins rommelige reisdag zo maar de 90 kilometer aantikken, een afstand die we op voorhand niet echt in het hoofd hadden.

Nu staan we dan op de camping en hebben we zojuist een prima pizza in het dorp genuttigd. Op het terras aldaar hebben we leuk gebabbeld met een Duits echtpaar dat ook net aan de fietsvakantie begonnen was. Een gelijkgestemde hobby verbroedert, zullen we maar zeggen.

Morgen is het reisdoel Münster. Daar gaan we slapen bij een adresje van VriendenOpDeFiets. De eigenaresse van dat adres is een hoogbejaarde dame die ons vandaag al gebeld heeft om te checken of wij het toch echt zijn die morgen toch echt komen overnachten…. Afwachten of ze morgen nog weet wie we zijn 😉