Het is tegen 6 uur. We worden wakker van onze Duitse buren die luidkeels met elkaar staan te praten. Mmmmmm…  Belachelijk, even omkeren nog maar, het is nog wel erg vroeg. Om 7.00 uur: Gerikketik op het tentzeil. En wat later: Geplens op het tentzeil. Shit, het geluk van de afgelopen dagen lijkt ons in de steek te laten, de regen valt losjes uit de lucht en blijft dat ook aanhoudend doen. We rekken ons verblijf in bed op tot 8.30 uur, maar helaas…. De regen zet door.

We schakelen nu over op het ‘noodscenario’ van inpakken in de regen. We proberen de fietstassen zoveel mogelijk in de tent zelf in te pakken en daarna naar buiten te brengen (de Ortliebtassen zelf zijn waterdicht). Da’s wel een gepiel, maar het lukt ons om de boel redelijk droog in te pakken. Ontbijten doen we vervolgens onder een afdak dat speciaal voor de fietskampeerders is gebouwd. Zo kunnen we tenminste rustig een croissantje en een eitje nuttigen. Terwijl we daar zitten lijkt het minder hard te gaan regenen. En wanneer we klaar zijn met ontbijten….is het droog!

Opnieuw hebben de Weergoden het beste met ons voor. Sterker nog, een half uurtje later breekt de bewolking open en komt de zon er bij. De voorspellingen van Weeronline blijken voor ons gebied opnieuw niet te kloppen want we genieten van een stralende zon, opnieuw weinig wind en een heerlijk temperatuurtje. Prima dus!

Vakwerkhuizen in Höxter langs de R1 radweg

Vakwerkhuizen in Höxter

Drukte in Einbeck

Vandaag tokkelen we van Höxter naar Einbeck. Een ritje van 60 kilometer met hier en daar wat klim- en daalwerk. Voordat we wegrijden bekijken we eerst nog de fraaie Altstad van Höxter met diverse prachtige vakwerkhuizen. Ook koopt René nog een draagband voor 1 van zijn fietstassen, gisteren is die waarschijnlijk ongewild achtergebleven op een picknickplek.

De uitzichten tijdens de fietsrit zijn onveranderd fraai, zeker nu er door de weggetrokken regen nog wat spookachtige wolken boven het land hangen. We volgen voor een deel de rivier De Weser en duiken het golvende land van De Harz in. Gaandeweg stijgt de temperatuur en wordt toch nog de 26 graden aangetikt. Tegen 15.30 uur rijden we Einbeck binnen. Hier willen we een lekkere B&B vinden. Kamperen in een zeiknatte tent is geen leuk vooruitzicht en bovendien is er in de naaste omgeving geen camping te vinden.

We bellen daarom wat hotels in deze fraaie plaats, maar….  alles is vol. Na  7 hotels geprobeerd te hebben geven we de moed op. Dat wordt doorfietsen naar de eerst beschikbare camping in Bad Gandersheim, zo’n 20 kilometer verderop. Zo wordt een overzichtelijk tochtje toch weer een lange expeditie van bijna 85 kilometer.

Tijd voor een ijsje in Einbeck

Tot slot van de rit

Bovendien krijgen we nog een lekker ’toetje’, de camping ligt 2 kilometer achter de stad en vrij steil bergopwaarts. Plakkend en zwetend komen we aan bij de camping. We zetten snel de tent op zodat deze kan drogen in de late middagzon. Een handvol minuten later is alles weer kurkdroog. En na een lekkere douche zijn we weer helemaal het heertje. Later eten we nog een fijn hapje bij het restaurant dat op de camping gelegen is.

Morgen gaan we echt een wat kortere etappe maken naar Goslar. Hier hebben we een Gasthof in het midden van de Altstad weten te boeken!  Gaaf, zo weten we ook vrij zeker dat de rit niet weer veel langer dan de geplande 45 kilometer wordt. Goslar schijnt een fraaie stad te zijn, dus tijd om hier even de tourist uit te gaan hangen!

Fietsen langs rivier de Weser via de R1 radweg

Fietsen langs rivier de Weser. Landschappelijk heel fraai!