Zo….. Nog hééél even……

De plannen liggen helemaal klaar voor een fijne fietsvakantie. En da’s alweer een tijdje geleden, want voorgaande jaren gooide corona lelijk roet in het eten.

Hoe ziet de route eruit?

Als alle plannen doorgaan zoals bedacht, dan starten we deze zomer -anders dan voorgaande jaren- niet vanuit huis. We hebben het idee opgevat om de volledige vakantie in de Alpen te vieren. En omdat we sinds dit jaar 1 week korter vakantie hebben nemen we de aanloop door Duitsland alvast met de auto. Zo houden we genoeg tijd over om tussen de ‘Grote Jongens’ te fietsen.

De fietsroute zal dan starten in de buurt va Lindau, gelegen aan het Duitse deel van de Bodensee. Vanuit daar fietsen we Zwitserland in, richting Thusis.  Dit traject hebben we 4 jaar geleden ook gefietst, toen we op weg waren naar Verona.  In Thusis pakken we de Bernina-Express, een trein die ons via een imposant traject naar het mondaine Sankt Moritz zal brengen. Vanuit daar gaan we dan de Inn Radweg volgen, eerst door een stukje Italiaanse Alpen, waarna we zo maar Oostenrijk binnen zullen karren.

In Kufstein aangekomen verlaten we de Inn en schakelen over op de Mozart Radweg, die ons met wat bochtenwerk tot vlakbij Salzburg brengt. Daar aangekomen schakelen we door naar de 3e en laatste route: De BodenSee-Konigseeradweg. Deze rijden we zowat over de volle lengte naar Lindau terug, waar dan (hopelijk) onze auto weer op ons staat te wachten. Een mooi rondje van ruim 1100 kilometer, vrijwel geheel door de Alpenwereld. Hoe mooi is dat?

En de spullen……?

Vanaf deze jaargang kunnen we een opmerkelijk nieuwtje melden: Vanaf heden fietst Petra op een elektrische fiets. Pardon? U zegt?

Dat zit zo. Omdat we van plan zijn om de Alpenregio in te fietsen heeft Petra besloten niet langer enkel en alleen op eigen beenkracht de zwaar beladen fietsen tegen de hellingen op te rijden. Het grootste gedeelte van de fietsroute zal de motor waarschijnlijk uitblijven, maar op te extremere stukken zal  er net een prettig duwtje in de rug worden gegeven door de motor.

In april hebben we daarom de  Santos van Petra laten voorzien van een elektrische aandrijving. We hebben gekozen voor Pendix, omdat dit systeem de mogelijkheid biedt om haar oude vertrouwde fiets elektrisch te maken.

 

Het kost wat, maar dan heb  je ook wat.

Bij Peereboom in Wageningen hebben we de Pendix laten opbouwen, een klusje dat tot onze verrassing binnen een klein uurtje gepiept was. En omdat we toch bezig zijn hebben we de (inmiddels 10 jaar oude) fiets ook laten voorzien van 2 gloednieuwe, hand gespaakte Santoswielen. En voilà: De oude baas is weer uit de as herrezen!

Een prijzige grap, maar het geld meer dan waard. In de maanden april en mei maken we enkele testritten, en wowwwww, wat fietst dat gigantisch veel beter! De fiets rijdt als een tijger, rolt geruisloos, schakelt als een vorst en glimt als nieuw. Daar worden we blij van.

Kortom: Alles staat in startblokken. Nu maar hopen dat er de komende tijd geen gekke dingen gebeuren die een welverdiende vakantie verhinderen. Wij zijn er klaar voor!